Welke kanalen gebruiken scholieren bij hun oriëntatie op studies?
Op welke kanalen moeten we inzetten? Welke groep spreken we aan met welk kanaal en op welk moment moeten we zichtbaar zijn?
Voor veel onderwijsinstellingen is dit een vraag. Op welke kanalen moeten we inzetten? Welke groep spreken we aan met welk kanaal en op welk moment moeten we zichtbaar zijn? Wij vroegen het scholieren zelf.
Ruim 300 havisten en vwo’ers namen deel aan onze korte vragenlijst. we vroegen ze naar:
- Welke kanalen gebruik je voor je studiekeuze? En welk kanaal heeft je voorkeur?
- Op welk moment van de dag ontvang je graag informatie?
- Van wie ontvang je graag informatie?
- Welke informatie zoek je?
Tip van de sluier: welke kanalen gebruiken ze?
Havisten en vwo’ers gebruiken graag websites van onderwijsinstellingen zelf, het studiekeuzeplatform van Qompas en informatie van Studiekeuze123. Facebook en Snapchat zijn echter niet in trek.
Vragen we naar hun voorkeuren, dan zien we eigenlijk dat Instagram niet hun voorkeur heeft, maar ze bekijken informatie via Instagram wel. Snapchat en Facebook gebruiken ze niet en deze kanalen hebben ook niet hun voorkeur. Kortom, op deze kanalen hoef je als onderwijsinstelling niet in te zetten.
Bonus: Hoe zit het met TikTok?
Gat in de markt of niet op inzetten op het verspreiden van informatie via TikTok?
Benieuwd naar welke informatie ze zoeken en of er een ideale timing en optimale frequentie is? Bekijk dan ons hele onderzoek!
Wil je altijd op de hoogte blijven van onze onderzoeken? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief via dit formulier. Zo ontvang je volgende maand alle insights vers van de pers in je inbox!