sollicitant met oranje jasje
Whitepaper

10 tips voor marketeers en recruiters voor de werving van talent

9 januari 2018

Via welke kanalen oriënteren studenten zich op de arbeidsmarkt en hoe vinden starters uiteindelijk een baan?

Via welke kanalen oriënteren studenten zich op de arbeidsmarkt en hoe vinden starters uiteindelijk een baan? Wat is de visie op de arbeidsmarkt van studenten en starters en wat zijn hun redenen om voor een werkgever te kiezen? In deze whitepaper geven we tien tips om de werving van nieuw talent te optimaliseren.

Welke werkgeverskenmerken vinden studenten aantrekkelijk?


De inhoud van de baan is voor studenten en starters het belangrijkste motief om voor een werkgever te kiezen. Ruim twee derde van de respondenten vindt doorgroeimogelijkheden belangrijk. Ook houden studenten en starters rekening met opleidingsmogelijkheden en willen ze graag leuke collega’s. Het salaris staat op de vijfde plek. Reistijd is voor starters belangrijker dan voor studenten, net als flexibele werktijden. Studenten vinden internationale mogelijkheden belangrijker dan starters. Ruim 40% wil graag werk doen dat aansluit bij de studieachtergrond.

 

Welke kanalen gebruiken studenten bij het oriënteren?

Sommige kanalen worden direct gebruikt om beschikbare vacatures te raadplegen, andere kanalen worden meer gebruikt om een beeld te krijgen van de werkgever. Opvallend is dat wo-studenten meer verschillende kanalen gebruiken dan hbo’ers. Hbo’ers maken veel gebruik van stages (77%). Ongeveer de helft van de wo-studenten krijgt een beeld van de werkgever door een stage (48%). Studenten gebruiken LinkedIn,
vrienden, bekenden, studiegenoten en vacaturewebsites om zich te oriënteren op hun toekomstige baan. De helft gebruikt ook het eigen netwerk. 40% van de wo’ers gebruikt de studievereniging, terwijl dit percentage voor hbo’ers op 8% ligt. Bijna de helft van de wo’ers gebruikt carrièredagen om zich te oriënteren op de arbeidsmarkt, bij hbo’ers is dit slechts een kwart.

 

10 tips over het optimaliseren van de werving van jong talent

In onze whitepaper vertalen we onze onderzoekresultaten naar concrete tips. Met deze tips kun je beter aansluiten bij de wensen van starters én weet je beter hoe je jouw traineeships of startfunctie onder de aandacht kunt brengen van jongeren.