Loopbaangesprekken: 84 keer een kwartier per leerling
Decaan Larissa Noordzij volgde met collega’s een workshop loopbaangesprekken met leerlingen om de beschikbare tijd zo effectief mogelijk te besteden.
Larissa Noordzij, decaan (vmbo-t) op de CSG Willem de Zwijger in Schoonhoven, volgde met haar collega’s een workshop loopbaangesprekken met leerlingen om de beschikbare tijd op school zo effectief mogelijk te kunnen besteden.
Waarom koos je voor een workshop loopbaangesprekken?
“Als mentor of decaan heb je altijd maar zeer beperkte tijd voor individuele gesprekken met leerlingen. Hoe effectiever je die gesprekken voert, des te beter kun je hen helpen. Daarbij waren wij als school bezig met het vormgeven van ons LOB-beleid en leek het ons zinvol aandacht te besteden aan gesprekstechnieken. Onze school vindt nascholing belangrijk.”
Wat waren je verwachtingen?
“Bijvoorbeeld extra handvatten om snel tot de kern te komen in een loopbaangesprek met leerlingen. Dat is gelukt. We oefenden die gesprekken en natuurlijk weet ik best dat je open vragen moet stellen en dat je gerust stiltes kunt laten vallen. Maar toch merkte ik dat ik het soms niet deed. Dat verraste me. Ook leerden we omgaan met de weerstand van sommige leerlingen.”
Wat was achteraf het belangrijkste van deze middag?
“Het was zeer inspirerend. Naast de workshops en de theorie was er behoefte bij ons om te praten over wat wij als school belangrijk vinden op het gebied van LOB. Dat faciliteerde de trainer, zodat we aan het eind van de dag naast de praktische vaardigheden ook nog een aantal uitgangspunten voor LOB hebben geformuleerd. Doordat wij met de mentoren en decanen van klas 1 t/m 4 aanwezig waren, hebben we het programma ook goed op elkaar kunnen afstemmen.”
Pas je het geleerde nu toe in de praktijk?
“Wij kiezen er op school voor om met alle vierdejaars een gesprek te voeren over hun vervolgkeuze. In de praktijk zijn dat 84 vmbo-t-leerlingen die ik voor de uiterste inschrijvingsdatum van de vervolgopleiding wil spreken. Ik heb een kwartier voor iedere leerling. Mede door deze workshop heb ik een korte vragenlijst opgesteld die leerlingen voor het gesprek moeten invullen. Die vragenlijst is het uitgangspunt van het gesprek. Globaal wil ik weten of ze al een keuze hebben gemaakt en waarom dat een goede keuze is; welke talenten zij er bijvoorbeeld mee aanspreken. Als ze nog geen keuze hebben gemaakt, wil ik weten wat het actieplan is om er wel achter te komen.”
En lukte het in een kwartier?
“Behoorlijk goed, maar soms liep ik toch flink uit. Met sommige leerlingen die nog geen keuze hadden gemaakt, heb ik een vervolgafspraak gepland. De resultaten van het gesprek deel ik met de mentor, zodat die erop kan voortborduren. Al met al ben ik blij met deze resultaten en zou de workshop zeker aan anderen aanraden.”
Ook effectiever loopbaangesprekken voeren? Lees meer over onze workshop.