Effectieve Communicatie en Gericht Advies werken goed voor WUR
Hanneke Schavemaker, studieadviseur bij de opleiding Landschapsarchitectuur en Ruimtelijke Planning van Wageningen University,
Hanneke Schavemaker, studieadviseur bij de opleiding Landschapsarchitectuur en Ruimtelijke Planning van Wageningen University, is zeer enthousiast over de aanpak van Qompas. “Wij hebben bij onze vorige meeloopdag wel drie keer zoveel meelopers gehad dan dat we het afgelopen jaar hadden. De communicatie met de studiekiezers is gewoon heel erg goed aangeslagen.”
“Het sterke punt van Qompas zit 'm in de database waarmee je goed kunt segmenteren en gerichtere mailings kunt versturen. Dit zijn effectieve middelen waarmee je de doelgroep kunt bereiken die je echt wilt bereiken.”, vertelt Hanneke. “Vorig jaar bleven voor onze opleiding Landschapsarchitectuur en Ruimtelijke Planning de aanmeldingen behoorlijk achter. We zijn een kleine opleiding en daarom moesten we nu echt in aantallen groeien.”
Het sterke punt van Qompas zit 'm in de database waarmee je gerichtere mailings kunt versturen.
Onze uitdaging
Volgens Hanneke zijn ook de verschillen tussen Landschapsarchitectuur en Ruimtelijke Planning en gelijksoortige opleidingen als Bouwkunde voor studiekiezers niet altijd even duidelijk: “Het is voor ons een uitdaging om te laten zien dat ook een creatieve opleiding een plek heeft binnen Wageningen. De verschillen zijn vrij groot: Bouwkunde richt zich echt op gebouwen en bij Landschapsarchitectuur en Ruimtelijke Planning vormt het landschap ons uitgangspunt. Duurzaamheid is verder een van de speerpunten van de opleiding en we benaderen het ontwerp dan ook vanuit de levende omgeving en minder vanuit de stedenbouw.
Meer scholieren op meeloopdagen
“De universiteit had voor andere opleidingen al eerdere positieve ervaringen met Qompas. We hebben toen dit jaar besloten om Qompas ook bij Landschapsarchitectuur en Ruimtelijke Planning in te zetten om het aantal aanmeldingen voor volgend collegejaar op te schroeven. Aangezien we ongeveer drie keer zoveel meelopers hebben gehad als vorig jaar, kan ik zeggen dat de communicatie naar de leerlingen toe heel erg aangeslagen is! Verder heb ik me er bijna niet mee hoeven bemoeien, een erg prettig aspect van de samenwerking.”
Optimaliseren van timing voorlichtingsactiviteiten
Door samenwerking leer je van elkaar: “We kwamen er gaandeweg achter dat de momenten waarop wij onze voorlichtingsdagen organiseerden inderdaad niet optimaal waren. Qompas adviseerde om toch te schuiven en de data aan te passen aan de momenten waarop leerlingen ook daadwerkelijk met hun studiekeuze aan de slag gaan. Daarmee bleken we het aantal aanmeldingen flink te kunnen verhogen. Dat zijn praktische tips die de samenwerking met Qompas ons ook heeft opgeleverd.”