Workshop loopbaangesprekken: ‘Vragen waar ik zelf niet op kwam'
Isabel Smits, mentor klas 3, deed een workshop loopbaangesprekken.
Isabel Smits, mentor klas 3, deed een workshop loopbaangesprekken. Met gesprekstechnieken kom je sneller tot de kern, merkte zij. Sommige leerlingen beginnen direct te vertellen, anderen laten niets los. “Ik pas wat ik heb geleerd meteen toe.”
“Ik ben mentor van een derde klas, dus rond januari voer ik persoonlijke gesprekken met mijn leerlingen over hun keuzevakken in de vierde. Onze decaan bood ons de workshop loopbaangesprekken van Qompas aan. Het leek me handig.”
Waarom leek jou een workshop loopbaangesprekken bruikbaar?
“Sommige leerlingen zijn heel open, anderen laten weinig los. Door de juiste vragen te stellen, kom je toch in gesprek. Soms heb je te weinig tijd om de diepte in te gaan. Dan maak ik een tweede afspraak, maar met bepaalde gesprekstechnieken, kom je sneller tot de kern.”
Wat vond je van de workshop
“De workshop duurde een ochtend. Bij sommige workshops krijg je een bak informatie over je uitgestort, maar dit was heel praktisch, zinvol en direct toepasbaar. Alleen al dat je bij binnenkomst van de leerling rustig over een heel ander onderwerp een vraag kunt stellen. Niet heel lang, maar zo stel je leerlingen sneller op hun gemak. Dat werkt beter dan meteen ter zake komen.”
Wat heb je bijvoorbeeld geleerd?
“Geen sturende vragen stellen. Stel: een leerling wil een bètaprofiel kiezen en jij denkt dat dit niet verstandig is. Hoe maak je dat duidelijk? In een vraag als: ‘zou je dat wel doen’ klinkt meteen een oordeel door. Vanaf dat moment heb je geen open gesprek meer. Je kunt dus beter vragen stellen waardoor iemand zelf inziet dat dit misschien niet zo’n handige keuze is: ‘waarom wil je dit?’ ‘Wat moet je daarvoor doen?’ ‘Wat sta je gemiddeld voor die vakken?’
Zijn er manieren om in gesprek te komen en te blijven?
“Wij hebben onlangs het gespreksbord van Qompas ontvangen. Met kaartjes en vragen waar ik zelf niet opgekomen was. Het lijkt mij heel handig bij dit soort gesprekken. Sommige kinderen zien ertegen op. We gaan een spelletje doen, klinkt beter dan we gaan een gesprek voeren.”
Heb je het geleerde al toegepast?
“Onze gesprekken zijn in januari, maar tijdens de mentorgesprekjes pas ik het geleerde ook toe. Ik ben me veel meer bewust van de vragen die ik stel. Dat ik niet te veel invul voor de ander. Je er bewust van zijn, is al heel belangrijk.”
Zou je anderen adviseren deze workshop ook te doen?
“Ik vond het een waardvolle workshop. De trainer deed het ook erg goed. Ik zou dit anderen zeker adviseren.”
Wil je weten wat de workshop loopbaangesprekken inhoudt? Lees dan meer over wat je leert tijdens deze workshop en wat het je uiteindelijk oplevert.