Bachelorstudenten in collegezaal met laptop
Onderzoek

Campus­onderzoek 2018: oriëntatie op de arbeids­markt

6 september 2018

Wat is de visie op de arbeidsmarkt van studenten en starters en wat zijn hun redenen om voor een werkgever te kiezen?

Via welke kanalen oriënteren studenten zich op de arbeidsmarkt en hoe vinden starters uiteindelijk een baan? Wat is de visie op de arbeidsmarkt van studenten en starters en wat zijn hun redenen om voor een werkgever te kiezen?

Carrièrekeuzegedrag van studenten

We hebben onderzoek gedaan naar het carrièrekeuzegedrag van studenten en starters, naar hun visie op de arbeidsmarkt en naar hoe zij zich oriënteren op hun toekomstige baan. We hebben het gedrag en de kijk op de arbeidsmarkt van studenten vergeleken met hoe starters zich georiënteerd hebben en met wat starters belangrijk vinden. In het onderzoek is specifiek de mening uitgevraagd van studenten in de laatste fase van hun studie en hebben we starters met maximaal drie jaar werkervaring ondervraagd.

 

Studenten beginnen al vroeg met oriënteren

Uit ons onderzoek blijkt dat studenten al vroeg beginnen met het oriënteren op de arbeidsmarkt. Het grootste deel begint twee jaar of zelfs langer van tevoren met het bekijken van vacatures, het bezoeken van evenementen of het volgen van werkgevers om zich een beeld te vormen van de arbeidsmarkt en zich voor te bereiden op het leven na de studie. Waar studenten twee jaar of langer van tevoren beginnen, gaven starters aan dat zij een half jaar van tevoren pas begonnen met oriënteren.