‘Decanen van andere scholen zitten met precies dezelfde dingen’
Decanen Annette van der Kraan (59) en Laureen Donker (31) van het Tender College maken werk van LOB en willen meer uit Qompas halen.
Decanen Annette van der Kraan en Laureen Donker van het Tender College maken werk van LOB en willen meer uit Qompas halen. Ze volgden een cursus professionalisering decaan. 'LOB was de sluitpost van de begroting. Maar nu niet meer.'
Jullie hebben de cursus ‘Professionalisering decaan’ gedaan. Waarom?
Annette: Wij gebruiken Qompas sinds september 2020 en zijn allebei nog maar kort decaan. Dit leek ons een mooie gelegenheid om meer uit Qompas te halen en om ervaringen uit te wisselen met andere decanen. Daarnaast willen we een speerpunt maken van LOB op school.
Laureen: We wilden onze visie op LOB beter formuleren en ons beleidsplan beter neerzetten. Ook hadden we te maken met weerstand van mentoren, die dit er allemaal bij moeten doen.
Annette: Wat ik heel goed snap. Ik ben bijna 60 en geef al 32 jaar les en nu moet ik ineens LOB geven, terwijl ik gewoon docent Nederlands en Duits ben. We hopen daarom voor onze collega’s wat kastanjes uit het vuur te halen. Ook willen we meer werk maken van ouderbetrokkenheid.
Wat waren voor jullie belangrijke onderwerpen tijdens deze tweedaagse cursus?
Annette: We zijn om te beginnen allebei heel enthousiast teruggekomen. Nog meer overtuigd van het belang van LOB. Ook ónze leerlingen vallen vroegtijdig uit op het mbo. Deels door het wegvallen van de zorg die wij hen bieden als kleine zorgschool, maar ook doordat zij een verkeerde studiekeuze maken. Binnenkort geven we een voorlichtingsavond voor onze docenten over hoe we het vernieuwde LOB vormgeven.
Laureen: Daarbij willen we onze directie meekrijgen. Het management moet bij LOB betrokken zijn, anders lukt het niet. Daarover kregen we veel tips en adviezen. Ik heb mijn conceptbeleidsplan op de cursus gedeeld en goede feedback gekregen.
Annette: Mentoren uit de onderbouw hebben bij ons één mentoruur en één LOB-uur met daarbij tig taken met ouders en instanties. Dat is echt te weinig. LOB is de sluitpost op de begroting.
Laureen: De weerstand neem je weg door het management te overtuigen dat meer uren echt nodig zijn. En door met mentoren te kijken waar de knelpunten zitten; het makkelijker maken, hen ondersteunen. Het was goed om te zien dat collega’s van andere scholen ook met deze weerstand te maken hebben.
De trainer van de cursus is zelf ook decaan. Was dat te merken?
Annette: Trainer Yvonne Mulders heeft een rustgevende manier van praten. Ze liet iedereen uitspreken en was inhoudelijk goed op de hoogte. Ze hanteerde verschillende werkvormen, zoals rollenspellen. De cursusdagen vlogen voorbij.
Laureen: Je kon zeker goed merken dat zij ook decaan is. Ik heb veel van haar geleerd, ook over het gebruik van Qompas. Ik kan mijn beleidsstukken voor feedback nog even naar haar mailen. Wat ik geleerd heb, kon ik meteen toepassen. Nu schrijf ik bijvoorbeeld een stuk voor de website over het gebruik van Qompas en LOB. Ik plaats een link naar de open dagen, dat ook ouders dit voortaan op de site kunnen vinden.
Ouderbetrokkenheid is een belangrijk thema op jullie school. Hoe heeft de cursus jullie daarbij geholpen?
Annette: We willen de ouderbetrokkenheid op school vergroten. Dit krijgt een plaats in het nieuwe beleidsplan dat Laureen schrijft. Ook hebben we een LOB-jaarplan gemaakt, waarin we vastleggen wat we per leerjaar doen. Ouders spelen een belangrijke rol in het keuzeproces. In Qompas krijgen ouders ook huiswerk.
Laureen: We hebben veel geleerd over hoe je ouders benadert, zodat zij betrokken willen zijn bij dit belangrijke proces. In Qompas kunnen leerlingen bijvoorbeeld familieleden interviewen over hun beroep. Als je dat netjes opschrijft, kan het ook meetellen voor Nederlands. Zo integreer je LOB in de schoolvakken en zien leerlingen beter waarvoor ze het doen. We kregen een leuke tip over een interactieve LOB-ouderavond waarbij ouders en leerlingen beiden actief bezig zijn.
Ook nog iets opgestoken over het werken met de methode Qompas?
Annette: Ja! Handige tips van andere decanen die precies dezelfde methode gebruiken. Daar had ik veel aan. Hoe zij dingen aanpakken of geregeld hebben. Ook het inzicht dat LOB bij alle vakken terugkomt.
Laureen: We hebben de mogelijkheid om onze eigen succesvolle LOB-zaken vast te leggen in Qompas. Ook vind ik het prettig hoe makkelijk en overzichtelijk het is om de voortgang van de leerlingen in de gaten te houden. Ik ben ook blij met het loopbaandossier, waarin belangrijke informatie van de leerling terecht komt. Helaas vragen mbo’s daar nog niet vaak naar.
Raad je de cursus andere decanen aan?
Annette: Zeker! Inspirerend en ook erg leuk om te horen hoe het op andere scholen gaat.
Laureen: De cursus is geschikt voor alle decanen. Vwo-decanen doen het anders dan wij en toch leerden we van elkaar. De interactie was ontzettend leuk.