Deze tips geven eerstejaars aan instellingen over hun introductie
Eerstejaars geven hun hbo en universiteit gemiddeld een 6,5 voor hun introductie.
Eerstejaars geven hun hbo en universiteit gemiddeld een 6,5 voor hun introductie, zo blijkt uit ons onderzoek naar ervaringen van eerstejaars over hun intro. Maar ze waren ook weer niet over alles tevreden. Hieronder hun belangrijkste tips samengevat.
Tip 1: Zorg altijd voor een introductieprogramma. Voeg fysieke elementen toe (als het enigszins kan).
Een derde van de eerstejaars voelt zich na de introductie van de opleiding nog niet thuis op de nieuwe onderwijsinstelling. Vooral als zij geen of alleen een online introductie kregen. Uit ons onderzoek en losse interviews met eerstejaars blijkt dat zij juist de fysieke delen misten.
“Mijn zussen studeren al, dus ik had al veel verhalen gehoord over leuke feesten en nieuwe mensen leren kennen. Ik verwachtte ook zoiets mee te maken,’’ zegt eerstejaars Flore. “Dat corona roet in het eten gooit, snappen we allemaal, maar toch ben ik een beetje teleurgesteld.”
Tip 2: Wees duidelijk over het programma en wat je verwacht van studenten (maak een introapp!)
Op het laatste moment moesten onderwijsinstellingen van overheidswege hun plannen voor de introductie omgooien. Iedereen deed wat mogelijk was. Daar hadden eerstejaars begrip en respect voor: driekwart was tevreden over de organisatie van de introductie. Desondanks was het voor hen soms toch verwarrend. Bundel daarom alle relevante informatie op een plek. Dus ook wijzigingen in het programma. Kijk bijvoorbeeld of het mogelijk is dit via een speciale app te doen, waarbij je bijvoorbeeld notificaties verstuurt als het programma wijzigt. Zo weten ze altijd waar ze aan toe zijn.
Diede: ‘’De eerste dag was meteen al chaos. We zaten met 60 mensen in een online meeting. Het was voor mij heel onduidelijk wie de eerstejaars en wie de ouderejaars waren. Ik voelde dat ik er niets aan had en ben eruit uitgegaan.’’
Femke: ‘’Het rooster werd compleet omgegooid en ineens mocht ik nog maar één dag in Nijmegen komen. Ik baalde er goed van. Een dag voor de intro begon, veranderde het rooster opnieuw. We mochten een extra dag naar Nijmegen komen. Superleuk, alleen was ik op vakantie.”
Tip 3: Verzin voldoende fysieke en digitale activiteiten om elkaar te leren kennen, zodat je in geval van nood makkelijk kunt schakelen.
Andere mensen leren kennen is het belangrijkste doel voor eerstejaars om mee te doen aan een introductie. Dat hebben ze gemist, zowel contact met medestudenten als met docenten. Zorg voor een breed scala aan leuke, inspirerende online activiteiten. Zorg ook voor fysieke bezigheden, waarbij je afstand kunt houden, zodat eerstejaars elkaar en hun docenten kunnen leren kennen. Bijvoorbeeld games spelen in kleine groepjes; spelletjes waarbij groepjes online uiteen gaan in breakout-rooms; samen werken aan een opdracht die ze daarna voor de hele groep presenteren. Denk vooral verder dan de pubquiz, die kennen ze nu wel.
“Ik verwachtte leuke activiteiten in het centrum, waarbij je nieuwe mensen en de stad leerde kennen. Maar helaas,’’ zegt eerstejaars Diede.
Tip 4: Meer informatie geven over praktische zaken
Zeventig procent van de eerstejaars miste inhoudelijke informatie over de opleiding. Ook misten ze praktische informatie over het studeren zelf. Denk hierbij aan vragen als hoe alles werkt op de universiteit en wat ze in het eerste blok moeten doen. Ook hier geldt: zorg dat alle relevante informatie voor studenten op één plek beschikbaar is. Dan kunnen ze het altijd op ieder gewenst moment nalezen.
Tip 5: Help eerstejaars met het leren kennen van medestudenten
Ongeveer vier op de tien eerstejaars verwacht zich (enigszins) eenzaam te voelen aan het begin van het studiejaar. Veel studenten vonden het jammer dat ze alleen maar (online) een klein groepje medestudenten hadden leren kennen. Zij hopen dat hogescholen en universiteiten meer initiatief nemen om medestudenten te leren kennen. Als alles al nieuw is vinden zij het soms lastig ook nog zelf initiatief te nemen elkaar (online) te leren kennen. Bovendien durft niet iedereen dat. Wijs hen er bijvoorbeeld op dat ze nummers uitwisselen, whatsappgroepen maken en stimuleer hen samen te werken, niet alleen voor de studie, ook om elkaar te leren kennen. Denk ook aan online kennismakingsspellen.
Diede: “School biedt niet zo veel aan. We worden ook niet aangemoedigd sociale contacten te maken.”
Flore: ‘’Je moet zelf veel meer initiatief nemen. Dat is spannend, maar wel belangrijk. Maak een wandeling door de stad of ga met een klein groepje samen eten. Dat is het enige wat we nu kunnen doen. Om toch wat meer mensen te leren kennen had ik een bericht op Facebook geplaatst. Of er meer nieuwe mensen waren die de stad nog niet kenden en dit samen wilden doen. Hier kwamen veel reacties op. Je moet zelf veel meer initiatief nemen in deze tijd. Dat is wel spannend, maar wel belangrijk.”
Wil je meer weten?
Bekijk het hele onderzoek naar de ervaringen van eerstejaars met hun introductie in coronatijd
Lees ook het artikel dat het AD maakte over ons onderzoek en waarin drie eerstejaars hun ervaringen delen met de introductie en de eerste weken van het studentenleven.