Hebben havisten en vwo'ers het gevoel dat zij erbij horen?
Onderzoek, gebaseerd op data van 39.000 leerlingen, laat zien dat minder dan de helft van de scholieren denkt dat hij /zij erbij hoort.
Onderzoek van Qompas onder 39.000 scholieren laat zien dat minder dan de helft van de scholieren denkt dat hij of zij erbij hoort. Zien we verschillen in niveau of tussen jongens en meisjes? Lees verder voor het uitgebreide resultaat van het onderzoek!
Afgelopen jaren is de mentale gezondheid van jongeren achteruitgegaan en voelen zij zich regelmatig eenzaam. In 2022 is onderzocht of de mentale problemen die tijdens corona zijn ontstaan, beginnen af te nemen. Opvallend is dat scholieren op geen enkel punt aangeven minder mentale problemen te hebben dan vlak na de coronapandemie. Uit dit onderzoek blijkt ook dat scholieren minder positief zijn over hun sociale relaties. Daarnaast blijkt dat steeds meer jongeren zich eenzaam voelen. 40 procent van de jongeren geeft aan zich elke week eenzaam te voelen. Onderlinge relaties hebben en het gevoel van erbij horen worden gezien als een van de psychologische basisbehoeften om te kunnen ontwikkelen als persoon. Verder heeft het gevoel van erbij horen een positief effect op het gevoel van zelfvertrouwen. Wij vinden zelfvertrouwen bij het maken van een studiekeuze belangrijk vanuit onze eigen visie op LOB. Het maken van keuzes vraagt om zelfvertrouwen.
Sinds 2018 geven scholieren in onze lesmethode aan wat het meest op hen van toepassing is: 'afwijken of erbij horen'. Door de resultaten van 2018 tot 2024 te analyseren onderzochten we of de achteruitgang in mentale gezondheid samen gaat met minder vaak het gevoel hebben van erbij horen. Zien wij in onze data een achteruitgang van percentage scholieren dat vindt dat hij/zij erbij hoort?
Over het algemeen zien we geen achteruitgang in het percentage scholieren dat vindt dat ze erbij horen. Bij vrouwen zien we juist een stijging door de jaren heen. Benieuwd naar alle onderzoeksresultaten? Lees dan snel het onderzoek!
Dit onderzoek is onderdeel van onze 'Next Gen Studiekiezers'-rubriek, waarin we trends en inzichten van scholieren onderzoeken via databaseonderzoek.