Introductie tijdens corona: Eerstejaars voelt zich niet thuis
Een derde van de eerstejaars voelt zich na de introductie van de opleiding nog niet thuis op de nieuwe onderwijsinstelling.
Een derde van de eerstejaars voelt zich na de introductie van de opleiding nog niet thuis op de nieuwe onderwijsinstelling. Driekwart van de eerstejaars miste dit jaar het contact met medestudenten en docenten. Ongeveer vier op de tien verwacht zich (enigszins) eenzaam te voelen aan het begin van het studiejaar. Dit blijkt uit een landelijke steekproef van Qompas, gespecialiseerd in loopbaanontwikkeling, onder 651 eerstejaars die studeren aan een hbo of universiteit.
Liever fysiek
De meeste eerstejaars studenten kregen een gemengde introductie, deels online en deels fysiek. Zelf hadden ze die het liefst helemaal fysiek gehad. Dan hadden ze een betere ervaring over gehouden aan hun nieuwe start, zegt een grote meerderheid. De meesten vonden hun introductie uiteindelijk toch leuker dan verwacht.
Ook geen duidelijk beeld van sfeer na online introductie
Een derde van de eerstejaars heeft na de introductie geen duidelijk beeld van de sfeer op de opleiding. Dit geldt vooral voor de eerstejaars met alleen een online introductie.
Onderwijsinstellingen beoordeeld met een 6,5
De activiteiten die ze het meest gemist hebben zijn: met elkaar kletsen, inhoudelijke informatie over de opleiding, een rondleiding door de gebouwen en een groot feest. Eerstejaars beoordelen de onderwijsinstellingen met een 6,5.
Bekijk hier het hele onderzoek
Meer informatie:
- Boris Eustatia, directeur Qompas: bpa@qompas.nl of 06- 5120 1852
- Mayke Calis, communicatie: mgc@qompas.nl of 06- 2125 3129