Thuiswerken
Blog

Thuiswerken na Corona; acht tips voor werkgevers

Hoe zorg je er als werkgever voor dat je werknemers tevreden houdt in deze tijd waarin thuiswerken steeds normaler wordt? Lees onze tips.

Studenten en starters willen in de toekomst vaker thuis werken. Dit bleek een jaar geleden uit ons onderzoek (juli 2020) naar de behoeften van starters en studenten om thuis te werken. Uit een nieuw onderzoek, een jaar later, blijkt dat deze bereidheid nog steeds sterk aanwezig is. Toch wordt het sparren met collega's wel gemist. Hoe zorg je er als werkgever voor dat je werknemers tevreden houdt in deze tijd waarin thuiswerken steeds normaler wordt? Lees hieronder de tips.

Bekijk hier het onderzoek van juli 2020.

1: Neem de behoefte aan thuiswerken van werknemers serieus

Werknemers hebben een grote behoefte aan het zelf indelen van hun werktijd. Ook vinden zij het fijn minder reistijd te hebben. Starters geven aan met deze vrijheid om te kunnen gaan en zelf te zoeken naar de juiste balans van thuiswerken en fysiek aanwezig zijn. Wel alles in goed vertrouwen natuurlijk.

2: Maak duidelijke afspraken

Veel studenten en starters geven aan dat zij graag een paar dagen thuis willen werken en een paar dagen fysiek aanwezig willen zijn op werk. 90 procent kiest het liefst voor een mengvorm van thuis en op werk zijn. Maak hierover duidelijke afspraken: uiteindelijk gaat het meer om wat je ‘produceert’ dan of je je contracturen maakt.

3: Help werknemers bij het creëren van een goede thuiswerkplek

Om gezondheidsklachten te voorkomen kan het geen kwaad om werknemers te ondersteunen bij het inrichten van een goede thuiswerkplek. Voor een thuiswerkplek gelden dezelfde Arboregels als op kantoor. Regel bijvoorbeeld voor elke werknemer een tweede scherm dat zij vanuit huis kunnen gebruiken. Informeer ze goed over het belang van een goed bureau en een kwalitatieve bureaustoel.

4: Wees in vacatures duidelijk over hoeveel dagen je thuis mag werken

Naar mate studenten en starters meer thuis mogen werken, zijn ze vaker bereid om verder te reizen naar hun werk. Dit zien we ook terug in de voordelen van thuiswerken: geen reistijd wordt vaak als voordeel genoemd. Met een duidelijke richtlijn voor de verdeling thuis en kantoor. Dan trek je meer belangstellenden voor je vacatures.

5: Denk, net als studenten en starters, aan het milieu

Studenten vinden het steeds belangrijker dat hun werkgever bijdraagt aan een duurzame samenleving. Hierop kun je je als bedrijf profileren. Uit eerder onderzoek (Campusonderzoek, 2019) blijkt namelijk dat studenten (voornamelijk Generatie Z) het heel belangrijk vinden dat hun toekomstige werkgever bijdraagt aan een duurzame samenleving. Door thuiswerken te faciliteren en te benoemen dat je hiermee ook het milieu een handje helpt, draag je positief bij aan jouw werkgeversmerk.

6: Vergeet de koffie niet!

Als je het studenten en starters zelf vraagt, dan hebben ze vooral behoefte aan koffiemomentjes. Juist dan spreek je elkaar ook even informeel. Je neemt de dag door en er is tijd voor een persoonlijk gesprek. Dit zorgt ervoor dat mensen zich verbonden blijven voelen met jou als werkgever.

7: Zorg voor genoeg ruimte voor ontmoetingsplekken

Een van de nadelen van thuiswerken is dat je minder makkelijk kunt communiceren dan wanneer je met elkaar rond de tafel zit. Zorg er daarom voor dat, wanneer mensen hier behoefte aan hebben, ze elkaar kunnen ontmoeten op kantoor. Richt dus voldoende ruimtes in, ook voor brainstormsessies.

8: Organiseer sparsessies

Een groot voordeel van fysiek aanwezig zijn, is het sparren met collega’s. Toch kunnen online sparsessies, mits goed georganiseerd, ook echt van toegevoegde waarde zijn. Zorg voor een goede verbinding, een gespreksleider en een duidelijk onderwerp. Maak kleine groepjes, in grote groepen zijn mensen vaak minder snel bereid iets te zeggen. Op deze manier stroomlijn je een sparsessie het beste en haal je het maximale uit een sessie.