scholieren maken selfie
Interview

Voordelen van een associate degree voor jouw hogeschool

4 november 2020

Associate degrees bestaan al flink wat jaren, toch weten nog steeds niet alle hogescholen wat de voordelen zijn van deze hbo-opleidingen.

Associate degrees bestaan al flink wat jaren, toch is het nog niet altijd even duidelijk wat de voordelen zijn van deze praktijkgerichte, tweejarige hbo-opleidingen. Wij spraken twee experts over nut en noodzaak van associate degrees: Roland van der Poel, directeur Associate degrees Academie* en Sander Boelens, coördinator juridische deeltijdopleidingen van de HAN.

Weten studenten, hogescholen en werkgevers inmiddels wat een associate degree is? 

Roland: “De afkorting ‘ad’ associëren veel mensen helaas nog vaak met de krant. Ook de belangrijkste doelgroepen, mbo-4-afgestudeerden en havisten met een diploma weten het niet altijd. Naamsbekendheid is dus nog wel een uitdaging. Het aantal ad’s groeit wel. Inmiddels bestaat zo’n dertig procent uit havisten.”

 

Voor wie is een associate degree geschikt??  

Roland: “Voor mbo-4-afgestudeerden die willen doorleren, maar niet direct staan te springen om nog eens drie of vier jaar te studeren. Een ad-opleiding is praktijkgericht en duurt twee jaar. Dus het is ook zeer geschikt voor praktisch ingestelde havisten, die minder graag uit boeken leren.” 

Sander: “Voor mbo-4-studenten is een ad een veilige keuze. Twee jaar is te overzien. Soms maken ze er toch vier van en kijken ze in die eerste twee jaar of de hbo-studie bij ze past, om vervolgens de hele bachelor te volgen. Ook voor havisten, die bijvoorbeeld zijn begonnen met een bijbaantje bij een notariskantoor en zich verder willen specialiseren. Voor werkenden is een ad sowieso heel geschikt.”

 

Waar loop je tegenaan bij de werving van studenten?

Roland: “De doelgroep weet niet altijd dat een ad een volwaardige hbo-opleiding is. Ze denken aan een mbo-plus of een hbo-min. Dat is jammer want voor veel studenten is dit een ideale opleiding. Ze ontstaan in samenwerking met het werkveld. Er is dus altijd werk na afloop. Bovendien kunnen zij na hun ad naadloos doorstromen naar een verwante bacheloropleiding.”

Sander: “Aankomend studenten verwarren ‘korter’ nog wel eens met ‘makkelijker’.  Maar dat is het zeker niet. Als je er niet bij werkt, moet je heel gemotiveerd zijn: tijdens werk kun je namelijk meteen toepassen. Een ad biedt veel, maar vraagt ook veel van studenten.” 

 

Wat zijn voordelen voor hogescholen om een ad-opleiding te beginnen? 

  • Minder uitval: het programma past perfect bij de doelgroep 

Je sluit beter aan bij de behoeften van je doelgroep. Mbo’ers vallen nu vaak uit bij de hbo-bachelor. Zij zijn praktisch geschoold, maar de eerste twee jaar van de hbo zijn vaak vrij theoretisch. Krijgen ze ineens weer kennistoetsen. Dat voelt soms als terug naar de middelbare school. Mbo’ers kennen de praktische werkwijze van de ad-opleidingen en vallen daardoor minder vaak uit. 

  • Je bindt studenten langer aan je

De aansluiting van een ad naar hbo-bachelor loopt soepel door speciale doorstroomprogramma’s. Na twee jaar hebben ad’ers een hbo-diploma op zak. Als ze de smaak te pakken hebben, studeren ze door. 

  • Meer instroom: je trekt een nieuwe doelgroep  

Ad- en hbo-bachelorstudenten bijten elkaar niet. Studenten die de hbo-bachelor aankunnen, blijven dat doen. Met een ad trek je ook praktische havisten, die anders misschien waren uitgevallen én twijfelende mbo-4-studenten, die voorheen niet wilden doorstuderen uit angst geen diploma te halen. 

 

Wat horen jullie van het werkveld over de meerwaarde van ad’ers? 

  • Werkgevers vragen steeds hoger opgeleid personeel 

Veel sectoren zien volop mogelijkheden voor een ad-opleiding. Een associate degree sluit aan op vragen uit het werkveld. De maatschappij verandert steeds meer richting ‘on demand’ en vraagt om meer flexibiliteit. Dat is precies wat een associate degree biedt. Ad’ers zijn een schakel tussen mbo’ers en hbo-bachelors. Ze kunnen operationele taken uitvoeren en tegelijkertijd meedenken over de strategie. 

  • Werkgevers besparen kosten

Werkgevers mogen ad’ers lager inschalen dan hbo-bachelors, maar weer hoger dan mbo’ers. Overigens weten nog veel bedrijven niet wat een associate degree is. Dan krijgen ze ad-sollicitanten, maar omdat ze die niet kennen, kiezen ze toch voor een hbo-bachelor. Dat is jammer omdat de ad’ers soms nog geschikter zijn. Ook daarom is het belangrijk dat we werken aan de naamsbekendheid

  • Ad-afgestudeerden blijven vaak bij het bedrijf

Ad-studenten werken, studeren en passen hun kennis toe in een bedrijf. Dat bedrijf kan hen vormen. Ook als ze na hun ad-diploma een hbo-bachelor gaan doen, blijven ze vaak bij dat bedrijf werken. 

  • Ad-opleidingen zijn flexibel voor veranderingen in het werkveld 

Als er iets verandert in het werkveld, is dat sneller aan te passen in een tweejarig ad-programma dan in een vierjarige hbo. 

 

Waar loop je tegenaan bij het vormgeven van het onderwijsprogramma? 

Roland: “Wij zijn afhankelijk van de vraag uit het werkveld. Als die niet komt hebben we geen opleiding. Soms komt de vraag wel, maar hebben de betreffende bedrijven geen tijd of mankracht om mee te bouwen aan de nieuwe opleiding. Samen maken we dit onderwijs. Goed afstemmen en contact zijn belangrijk.” 

Sander: Als je de opleiding eenmaal hebt vormgegeven, houd dan rekening met flinke groei. Eenmaal bekend bij de doelgroep, is dit een zeer populaire onderwijsvorm. Wij hebben specifieke juridische opleidingen, die perfect aansluiten op mbo-4.” 

 

In 2019 groeide het aantal associate degrees met bijna dertig procent ten opzichte van 2018**. Toch bestaan ze al sinds 2006. Het aantal groeit pas de laatste jaren. Waarom? 

Roland: “We hebben pas de laatste jaren een inhaalslag gemaakt. Vroeger wist het hoger onderwijs niet eens wat studenten leerden op het mbo. Hbo en mbo werken nu veel meer samen. We werden daartoe van hogerhand gedwongen. En terecht! Een landelijke samenwerking proberen we, maar komt niet echt van de grond. Er is een landelijk platform en wij werken ook samen met verschillende hogescholen, maar over het algemeen doet iedereen het op zijn eigen manier.” 

Sander: “Bij de invulling zijn er eigen voorkeuren en accenten. Onze ad-instroom is binnen enkele jaren hard gegroeid. Een combinatie van goede (online) marketing, voorlichting en een onderwijsproduct waar vraag naar is. Niet alleen van aankomend studenten, ook van werkgevers, die hun werknemers onze kant op sturen.”  

Concluderend: naamsbekendheid en imago moeten nog groeien

Al met al kunnen hogescholen nog meer werk maken van het vergroten van de naamsbekendheid en het imago, zodat de juiste studenten een associate degree doen en het hbo voor meer studeren toegankelijk wordt. Zo maken we optimaal gebruik van deze opleidingsvorm die een brug slaat tussen mbo en hbo en die werkgevers precies de werknemers oplevert die ze zoeken. 

Wil je meer weten over de (naams)bekendheid van associate degrees bij scholieren en mbo-studenten? We vroegen scholieren en studenten of zij bekend zijn met associate degrees: Onderzoek over de bekendheid van associate degrees

 

 

Interview met:

  • Sander Boelens: Hogeschool van Arnhem en Nijmegen
  • Roland van der Poel: Associate degrees Academie