Zichtbaarheid tijdens het studiekeuzeproces
We nemen je mee in een stappenplan dat je helpt bij het identificeren van je juiste fase en het selecteren van de best passende boodschap en cta.
Handjes schudden op open dagen en face to facegesprekken met toekomstige studenten: voorlopig zit het er even niet in. Fysiek contact is door de coronacrisis nauwelijks mogelijk en hogescholen en universiteiten richten zich primair op het mogelijk maken van fysiek onderwijs op locatie voor huidige studenten.
Maar hoe zit het dan met de werving van toekomstige studenten? En hoe breng je je online evenementen onder de aandacht? Hieronder nemen we je mee in een stappenplan dat je helpt bij het identificeren van je juiste fase en het selecteren van de best passende boodschap en call to action.
Terug naar de basis
Voor alle onderwijsmarketeers is dit momenteel een uitdaging. Wij dachten: laten we het See Think Do en Care-model (STDC) er nog eens bij pakken, want in tijden als deze is het goed om weer eens naar de basis te kijken. Hoe ziet de reis van toekomstige studenten eruit? Welke touchpoints heb je en met welke middelen kun je ze het beste bereiken?
Focus op de journey
Het See Think Do en Care-model is een alternatief op het AIDA-model. AIDA richt zich primair op het doen van een actie en is goed toepasbaar op producten. Het maken van een goede studiekeuze komt voort uit een veel langer proces: hierin wil je tijdens de hele reis zichtbaar zijn, meegenomen worden in het oriëntatieproces, een aanmelding ontvangen voor een open dag of opleiding om uiteindelijk een tevreden student in huis te hebben. Het See Think Do en Care-model (STDC) helpt je bij het vinden van de juiste middelen en content in deze fases.
See: het eerste contact
Scholieren zijn met van alles bezig, maar studiekeuze is niet een van de spannendste onderwerpen waar ze uit zichzelf mee aan de slag gaan. LOB is gelukkig verplicht gesteld door de overheid, waardoor scholieren wel moeten nadenken over hun vervolgstap na de middelbare school.
Als vierdeklassers zitten veel scholieren nog in een pre-oriëntatiefase en als ze zich al oriënteren dan doen ze dat vaak op beroepen, maar niet op onderwijsinstellingen en opleidingen. Hoe zorg je er nou voor dat scholieren jouw onderwijsinstelling en opleidingen wel zien? Dit doe je in de See-fase.
In de See-fase is het belangrijk om te werken aan je naamsbekendheid en je branding. Zorg ervoor dat studiekiezers weten wat jouw hogeschool of universiteit zo bijzonder maakt. Inventariseer waar studiekiezers zich bevinden (social media, jongerenwebsites en apps) en werk daar aan je naamsbekendheid. Richt je in je boodschap niet meteen op opleidingen, maar leg de focus eerst op sfeer en beleving.
Think: meedoen in het overwegingsproces
Nu komen we ergens: studiekiezers zijn zich bewust van jou als onderwijsinstelling. Ze kennen je naam en hebben een globaal beeld van je locatie en de sfeer: ze zitten in de Think-fase.
Het overwegingsproces
Stel, Tijn zit op de havo en weet al globaal dat hij iets wil met gedrag. Maar wat dan precies, dat weet hij nog niet. Met slimme targeting op interesses kun je Tijn op de hoogte stellen van de opleiding Social Work aan jouw hogeschool met als doel dat Tijn jouw opleiding meeneemt in zijn overwegingsproces.
Wat je niet moet doen (en wat juist wel)
Focus hier niet op de ‘actie’ zoals ‘meld je aan voor de opleiding’, ‘schrijf je in via studielink’ of ‘maak een afspraak’. Nee, neem Tijn mee in het verhaal waarom de opleiding Social Work zo fantastisch is en waarom Tijn zich hier helemaal thuis zal voelen. Laat hem dus eerst zien waarom deze opleiding voor hem een goede optie is, creëer herkenbaarheid (Oh ja, dit past bij mij) en nodig hem daarna pas uit voor een open dag. Tip: vergeet ook de ouders en verzorgers niet: zij zijn de belangrijkste raadgevers in het studiekeuzeproces. Het mooiste is als het gesprek aan de keukentafel gevoerd wordt en scholieren op die manier ook een duwtje naar een open dag krijgen.
Do: Kom naar de open dag!
En daar gaat het ons allemaal om: we willen aanmeldingen voor onze (online) open dagen, webinars en proefstudeerdagen. In deze fase verwacht je een actie van de scholier: maar hoe lok je deze actie uit? Qua content moet je primaire call to action gericht zijn op de actie: ‘meld je aan voor de open dag’. Maar hoe bereik je ze? Mogelijkheden hierin zijn bijvoorbeeld e-mailmarketing vanuit je eigen leads of leads van andere partijen, SEO, social advertising en affiliate marketing.
Wat als de aanmeldingen tegenvallen?
Soms vallen deze aanmeldingen tegen en vragen we onszelf af hoe dat kan. De vraag die je jezelf dan kunt stellen: heb ik genoeg aandacht besteed aan studiekiezers in de See- en Think-fase? Was ik zichtbaar op het moment dat ze aan het vergelijken waren? Werd mijn onderwijsinstelling überhaupt meegenomen in het overwegingsproces? Is het antwoord nee? Dan weer even terug naar de basis: meer conversie krijg je alleen door zichtbaar te zijn bij scholieren in de hele journey met de juiste boodschap.
Care: Verwachtingen managen
Je hebt de aanmelding voor de open dag binnen. Wat doe je dan? In onzekere tijden is de Care-fase belangrijker dan ooit. Blijf in contact door geregeld updates te sturen waarin je duidelijk maakt wat je verwacht van scholieren én vertelt wat ze van jou kunnen verwachten.
Mond-tot-mond is key in Gen Z
Nog een reden om hier veel aandacht aan te besteden is de mond-tot-mondreclame: we hebben namelijk te maken met Generatie Z. Deze generatie hecht veel waarde aan betrouwbaarheid, houdt niet van onzekerheid, leest reviews en vraagt leeftijdsgenoten om tips. Voelt een scholier zich welkom bij jou? Neem je onzekerheid weg? Dan kun je erop rekenen dat je ze positief zijn.
Doe je dit niet? Reken er dan op dat jongeren dit ook met elkaar delen. Waar Millennials vroeger via Twitter nog contact zochten om hun ongezouten mening te uiten, kun je dit bij Gen Z vergeten. In de eigen jongerencommunity delen ze hun ervaringen. Je hebt er geen vat op en kunt negatieve beeldvorming nauwelijks beïnvloeden. Des te meer reden, om het in één keer goed te doen!
Goede voorbeelden van Care vind je bijvoorbeeld bij Coolblue en bol.com. Je bent constant op de hoogte van de status van je bestelling en je weet waar je aan toe bent. Precies waar ook studiekiezers op zitten te wachten als het gaat om aanmeldingen voor evenementen of opleidingen. Tip: Geef studiekiezers bijvoorbeeld een tijdlijn met daarop momenten waarop ze informatie kunnen verwachten over het aanmeldproces of de start van de opleiding.
Heb je een complete strategie?
Focussen op de Do-fase doen we allemaal. Maar richt je je ook op See en Think? En zo ja, past je boodschap ook bij deze fases? En last but not least: do you Care?
En de boodschap moet natuurlijk aansluiten bij je doelgroep. Lees meer over hoe je contact legt en houdt met Generatie Z in deze blog van Rutger Brood, marketing professional bij Rijksuniversiteit Groningen. En wil je meer weten over de studies die het goed doen in de See- en Think-fase bij studiekiezers (havo/vwo): bekijk hier welke studies ze het vaakst bekeken hebben in 2019-2020.