scholieren met telefoons
Insight

De meest succesvolle e-mailcampagnes van 2023-2024

‘Welke campagnes scoorden dit jaar het best?’

Elk jaar maken we de balans op en kijken we welke campagnes van hogescholen en universiteiten het best gescoord hebben. We hebben onder andere de resultaten van de studiekeuzetips en nieuwsbrieven onder de loep genomen. Bekijk hieronder de top-5 en de tips & learnings die we eruit gehaald hebben.

De juiste student op de juiste plek

Regelmatig kloppen onderwijsinstellingen bij ons aan met verschillende soorten wervings- en onderzoeksvraagstukken. Met ruim 25 jaar aan kennis en ervaring over jongeren en studiekeuze én een database van ruim 70.000 havo- en vwo- scholieren, bieden we onderwijsinstellingen diverse mogelijkheden om hen daarbij de helpen. Met onze LOB-lesmethode helpen we scholieren bij het maken van hun profiel- en studiekeuze. Deze LOB-methode bevat verschillende tests en opdrachten waarbij scholieren ontdekken wat het beste bij ze past. Onderdeel van deze lesmethode is een informatieplatform met informatie over opleidingen, onderwijsinstellingen en open dagen. Daarnaast ontvangen ze van ons regelmatig extra informatie over opleidingen en open dagen die voor hen interessant kan zijn. Hiermee slaat Qompas de brug tussen onderwijsinstellingen en studiekiezers, met als doel: de juiste student op de juiste plek.

 

De juiste student op de juiste plek

 

Welke resultaten meten we?

We hebben gekeken naar de resultaten van alle studiekeuzetips (gerichte mailings) en de nieuwsbriefitems en de vraag gesteld: waarom scoren bepaalde campagnes goed en welke learnings kunnen we hieruit halen? Bij studiekeuzetips kijken we vooral naar het CTO (click-to-open-rate) ofwel het percentage scholieren dat na het openen van de mail ook op een link klikt. Hiermee zien we of de inhoud aansluit op de behoeften van de ontvanger. Een nieuwsbrief heeft meerdere items en onderwerpen en daarom kijken we naar het aantal kliks per item. 
 

Deze studiekeuzetips van hogescholen en universiteiten scoorden het beste

  1. Als beste uit de bus komt de studiekeuzetip van Maastricht University met een CTO van 12,8%. We hebben hiervoor een groep vwo-scholieren geselecteerd waarvan wij - op basis van hun oriëntatiegedrag - verwachtten dat ze interesse hebben in een opleiding aan Maastricht University. We hebben ze uitgenodigd om naar de Bachelor Open Dag van 7 oktober te komen en gewezen op het opleidingsaanbod, waar dan ook de meeste interesse naar uitging.
  2. Op de tweede plek vinden we de campagne voor Defensie. Zij wilden de Artillerie van de Landmacht en de infodag onder de aandacht brengen omdat er veel nieuwe krachten nodig zijn. Deze opleiding ligt voor veel jongeren niet voor de hand, en wekt daardoor des te meer interesse op en de tweede plek in onze top-5.
  3. Daarna volgt weer een campagne van Maastricht University, namelijk voor de opleiding Regenerative Medicine and Technology. Het doel was om de naamsbekendheid van deze nieuwe opleiding te vergroten onder vwo-studiekiezers en dat is goed gelukt: het aantal aanmeldingen voor de opleiding ging door het dak!
  4. Voor AVAG (Academie Verloskunde Amsterdam Groningen) sturen wij al enkele jaren studiekeuzetips om de opleiding Verloskunde onder de aandacht te brengen. Deze keer lezen studiekiezers over de ervaring van een student. Dit, en de populariteit van de opleiding zorgen voor een mooi resultaat en een vierde plek in onze top-5.
  5. Dat de studierichting gezondheid populair is, wordt bevestigd door de resultaten van de studiekeuzetip van de HAN 8xGezondheid. In één oogopslag zien havo- en vwo-studiekiezers welke 8 gezondheidsopleidingen de HAN aanbiedt. Deze campagne is met een CTO van 10% de hekkensluiter van de top-5.

 

Bekijk alle top-5 lijstjes

 

Best scorende items in de Studiekeuze nieuwsbrief

De studiekeuzenieuwsbrief wordt elke twee weken verstuurd naar zo’n 30.000 havisten en 40.000 vwo’ers in de bovenbouw. Een vast onderdeel in de nieuwsbrief is de open dagen kalender. Studiekiezers kunnen van de komende 3 tot 4 weken zien welke open dagen en meeloopdagen ze kunnen bezoeken. Daarnaast kunnen onderwijsinstellingen met een uitgelicht item hun open dag of opleiding in de spotlight zetten.

Onder havisten scoort het item van HZ (Hogeschool Zeeland) met afstand het best. Zij hebben een quiz ontwikkeld en bovendien hun boodschap gepersonaliseerd: scholieren uit 4 havo kregen andere content te zien dan eindexamenkandidaten, die in andere fase zitten en dus andere behoeften hebben.

De Marnix Academie scoort ook goed door vroeg in het jaar hun open dag te promoten en legt de nadruk op de persoonlijke aandacht die studenten daar krijgen. Aangezien ook veel vwo’ers kiezen voor de pabo, heeft dit item ook in de vwo-versie gestaan en is hier op de 5e plek beland. 

Op de derde plek staat de HvA (Hogeschool van Amsterdam) met een item over de opleiding CMD (Communication and Multimedia design). Een creatieve, aansprekende header maakt hier het verschil. Dat zien we ook bij het item van de HKU (Hogeschool voor de Kunsten Utrecht), die op plek vier staat.

BUas (Breda University of Applied Sciences) trekt de aandacht met de BUas Matchmaker, een quiz waarbij je er al swipend achter komt welke richting bij je past. Dit item staat op plek 5 onder havisten, maar scoort ook goed onder vwo’ers en staat daar zelfs op plek 2.

Bij vwo’ers zien we dat Universiteit Leiden hoge ogen gooit met hun items om de open dag in november en maart onder de aandacht te brengen. Ze staan hiermee op plek 1 en 3. Een item van Maastricht University met de Experience Day van Psychologie eindigt op plek vier. Een populaire opleiding en een mooie header zorgen voor veel kliks.

Bekijk alle top-5 lijstjes

 

Welke tips & learnings halen we hieruit?

  • Volg de journey. Bijna alle succesvolle campagnes zijn verstuurd in de periode eind september tot en met november. De beste resultaten haal je dus in het najaar en dat is bovendien de periode dat studiekiezers (met name voorlaatstejaars) het meest actief zijn in hun oriëntatie op studies. In het eindexamenjaar weet 60% van de studiekiezers in december al welke studie ze gaan kiezen en ligt de focus op de examens. Je alleen richten op 5 havo- of 6 vwo-scholieren heeft dus niet zo veel zin.

  • Gebruik ervaringsverhalen van huidig studenten in je wervingscampagnes. Studiekiezers geloven niet altijd in de (verkoop)verhalen van een opleiding. Van een student die het ze zelf vertelt (in combinatie met een video) zal de boodschap beter overkomen.

  • Denk vanuit de studiekiezer. Je doel is om zoveel mogelijk aanmeldingen voor de open dag te generen, maar studiekiezers willen weten welke opleidingen je aanbiedt, voordat ze zich aanmelden voor een open dag. Bedenk dus goed wat logisch is in welke fase en welke informatie een studiekiezer nodig heeft.

  • Heb je een out-of-the-box- of een nieuwe opleiding? Werk dan extra aan je naamsbekendheid en breng je opleiding onder de aandacht bij de juiste doelgroep. Zoek je studenten met specifieke talenten en competenties? Zorg dan dat juist zíj jouw opleiding tegenkomen.

  • Hoe trek je de aandacht onder jonge studiekiezers? Kies voor gepersonaliseerde, unieke content zoals een quiz. Jongeren hebben een steeds kortere aandachtsspanne en zullen liever iets doen dan iets lezen. En vergeet niet dat Generatie Alpha eraan komt. Deze digital natives zijn opgegroeid met een scherm in hun hand en leven voor technologie en gaming.



Ook offline

Naast diverse online campagnes, versturen we namens onderwijsinstellingen ook regelmatig postkaarten. Net als bij een studiekeuzetip worden ook deze verstuurd naar een specifieke groep studiekiezers. Ondanks dat we geen resultaten kunnen meten, is een postkaart een leuke manier om zowel studiekiezers als hun ouder(s)/verzorger(s) te bereiken. Bekijk hieronder ons prikbord met voorbeelden.

prikbord postkaarten

 

Bekijk alle top-5 lijstjes

Verder lezen?