jongen-en-meisje-in-de-klas
Onderzoek

Keuzegedrag profiel­kiezers schooljaar 2011-2012

Onderzoek naar de favoriete schoolvakken, studies, onderwijsinstellingen, beroepensectoren, beroepen en eindexamenprofielen van derdeklassers

Databaseonderzoek naar de favoriete schoolvakken, studierichtingen, studies, onderwijsinstellingen, beroepensectoren, beroepen en eindexamenprofielen van profielkiezers uit 3 havo en 3 vwo in schooljaar 2011-2012. Voor de meeste onderwerpen is ook onderzocht wat de voorkeuren zijn van ‘talenten’ (profielkiezers met een gemiddeld cijfer van 8 of hoger).

Engels favoriet

In de volgorde van de populairste acht vakken is de afgelopen vier jaar niets veranderd. Engels staat al zes jaar op rij bovenaan de lijst met favoriete vakken, gevolgd door lichamelijke opvoeding en wiskunde. Van alle vakken haalt lichamelijke opvoeding veruit de meeste “++” beoordelingen.

 

Grieks onpopulair

Het minst populair zijn de vakken levensbeschouwing, techniek en Grieks. Techniek en Grieks staan al drie jaar op de voorlaatste en laatste plaats. Levensbeschouwing heeft de twee plaatsen winst van vorig jaar weer ingeleverd en staat weer op de achttiende plaats. Met vijf plaatsen winst is Latijn (van veertien naar negen) de grootste stijger. Scheikunde (tiende plaats) en natuurkunde (zestiende plaats) winnen allebei twee plaatsen ten opzichte van vorig jaar.

 

Informatiekunde daalt

Informatiekunde verliest na drie jaar van stijging nu vijf plaatsen en is daarmee de grootste daler. Muziek (twaalfde plaats) en levensbeschouwing (achttiende plaats) verliezen allebei twee plaatsen ten opzichte van vorig jaar. Nederlands staat stevig op een vijfde plaats. Nederlands dankt al jaren de relatief hoge notering dankzij het hoge aantal ‘neutrale’ (±) beoordelingen. Nederlands haalt al jaren van alle vakken het minste aantal “++” (heel interessant) beoordelingen. Positiever geformuleerd kun je ook stellen dat er vijftien vakken zijn die meer “-” (weinig interessant) en “--” (niet interessant) beoordelingen krijgen dan Nederlands.