Interview

Plan een studiedag LOB voor vakdocenten

“Mentoren hebben LOB goed op orde, maar dat geldt niet voor onze vakdocenten. Hoe nuttig is het als ook zij LOB integreren in hun lessen?"

“Onze mentoren hebben LOB goed op de rails staan, maar dat was niet zo bij alle vakdocenten. Voor de loopbaanontwikkeling van leerlingen is het goed als zij op veel verschillende momenten iets horen over LOB. Dus hoe nuttig zou het zijn als ook vakdocenten LOB integreren in hun lessen?”

Waren de vakdocenten het eens met deze zienswijze?

“Ik dacht eigenlijk dat iedereen op school goed wist wat LOB inhoudt, maar door deze studiedag kwam ik erachter dat dit niet zo was. Sommige docenten hadden geen idee hoe ze LOB in hun lessen kunnen laten terugkomen. Daarin zaten grote verschillen tussen docenten.”

Docenten zien nu dat aandacht besteden aan LOB amper extra tijd kost

Hoe denkt de directie op school over LOB?

“Onze directie is overtuigd van het belang van LOB, het draagvlak bij hen is groot. Zij waren direct positief over deze studiedag. Tijdens de studiedag zelf waren zij ook actief. Eén van hen hield een praatje over het belang van LOB, ook assisteerden zij bij enkele workshops. Daarmee lieten ze aan iedereen zien dat zij dit belangrijk vinden en dat het niet alleen de mentoren en decaan aangaat.”

Waarom kozen jullie voor een externe trainer?

“Ook al is de boodschap hetzelfde, als iemand van buiten het zegt, maakt dat meer indruk. Bovendien wisten we dat deze trainer van Qompas veel wist over LOB, vaak op andere scholen kwam en veel kennis had over onze lesmethode. Ook was het prettig dat zij inhoudelijk meedacht met onze wensen over de invulling van de dag.”

LOB leeft meer als leerlingen er vaak over horen

Hoe zag de studiemiddag er inhoudelijk uit?

“De trainer hield een interactieve inleiding over loopbaanleren en daarna volgden we verschillende workshops, die we daarna bespraken. Onderwerpen waren bijvoorbeeld de visie op LOB van school, LOB in de vaklessen en het belang van ervaringen voor leerlingen. Daarbij was het heel bijzonder dat vooral de vakdocenten vonden dat leerlingen meer ervaringen buiten school moesten opdoen. Dus meer stages en bedrijfsbezoeken.”

Wat heeft deze dag jullie concreet gebracht over LOB in de vaklessen?

“We hebben een slag gewonnen. Docenten zien nu dat aandacht besteden aan LOB amper extra tijd kost en veel eenvoudiger is dan zij voorheen dachten. Het gaat bijvoorbeeld ook om iets eenvoudigs als het benoemen van kwaliteiten van leerlingen. Heeft een leerling iets creatiefs gemaakt, dan kan een docent erop wijzen dat dit een goede kwaliteit is voor het grafisch lyceum. Veel docenten stonden er niet bij stil hoe motiverend en belangrijk dit voor leerlingen is.

Ik kan wel zeggen dat we een slag gewonnen hebben na deze dag.

Vakdocenten denken gerichter na over de relevantie van hun vak voor toekomstig werk van leerlingen. Waarom bijvoorbeeld spreekvaardigheid bij Engels handig is. Soms moeten vakdocenten ook de weg naar de decaan vinden: als je even samen met een collega brainstormt, heb je meteen aanknopingspunten die voor leerlingen relevant zijn.”

Hoe wordt er nu naar LOB gekeken door vakdocenten?

“Ik durf nu wel te stellen dat LOB écht bij iedereen bekend is in school. Vakdocenten zien de relaties tussen hun vak, kwaliteiten van leerlingen, opleidingen en beroepen. Bij het behandelen van de lesstof nemen ze dit meteen mee. Er zijn weinig grote veranderingen voor nodig, maar het levert enorme winsten op. LOB heeft, mede door de studiedag, bij ons een natuurlijke plaats in het onderwijs gekregen.”

Wat is je tip voor andere scholen?

“Boek een studiedag LOB. Bespreek het direct met je leidinggevende. LOB staat een hele middag centraal. Het vergroot ieders betrokkenheid bij LOB, doordat je er actief mee aan de slag gaat. Iedereen heeft na afloop een positieve ervaring opgedaan. Daarbij kun je het ook gezellig maken met bijvoorbeeld een lunch voordat de deelnemers met de workshops beginnen.”

Meer weten over deze studiedag? Klik dan hier!

Jan Huisman
Jan Huisman
Driestar Wartburg Lekkerkerk